PHEV, MHEV, HEV, REEV ... Welk type wagen kiezen?

Geëlektrificeerde mobiliteit komt in vele vormen, waardoor het niet altijd duidelijk is wat een EV precies onderscheidt van een HEV, MHEV of PHEV. Volledig elektrisch rijden wint weliswaar aan populariteit, maar is nog niet voor elk gebruik geschikt. Deze gids legt op een overzichtelijke manier uit wat de belangrijkste hybride technologieën zijn en hoe ze werken, zodat u makkelijker de juiste keuze kunt maken voor uw rijprofiel.

Gepubliceerd op

HEV: zelfopladende hybride

De zelfopladende hybride (Hybrid Electric Vehicle, ook wel Full Hybrid genoemd) combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor die de wielen direct kan aandrijven. Zo’n HEV beschikt over een batterij die automatisch wordt opgeladen via regeneratief remmen en de verbrandingsmotor. Korte afstanden, meestal in de stad of bij lage snelheden, kunnen er volledig elektrisch mee worden afgelegd. Tal van merken bieden tegenwoordig hun eigen varianten van deze technologie aan.

Voordelen & nadelen: HEV’s laten elektrisch rijden toe in stadsverkeer of files, zonder laadstress. Hun verbruik is vooral in de stad interessant. Daarentegen is de elektrische actieradius is beperkt tot slechts enkele kilometers, en neemt het voordeel van hybridisatie sterk af op snelwegen.

Welke merken? Deze hybride technologie vind je onder andere terug in het gamma van Renault en Dacia.

MHEV: Mild hybrid

De mild hybrid, ook wel lichte hybride genoemd, is de eenvoudigste vorm van elektrificatie en leunt het dichtst aan bij een tradioneel model op benzine. De verbrandingsmotor blijft het belangrijkste aandrijfmiddel, terwijl een kleine elektromotor (gevoed door een 48V-batterij) ondersteuning biedt bij het accelereren, herstarten en soms bij het schakelen. De accu wordt automatisch opgeladen via energieterugwinning tijdens het remmen, dus als bestuurder hoeft u helemaal niets te ondernemen. Deze technologie laat doorgaans niet toe om 100% op stroom te rijden, al bestaan er intussen wel enkele modellen waarmee zeer korte elektrische ritten – korter dan bij een HEV – kunnen worden afgelegd.

Voordelen & nadelen: Een MHEV is een betaalbare en toegankelijke oplossing die het verbruik een tikkeltje verlaagt zonder dat je moet laden met een stekker. De elektrische ondersteuning blijft echter zeer beperkt.

Welke merken? Deze milde PHEV-hybridisatie is onder meer beschikbaar in bepaalde voertuigen van de Stellantis-groep. Je vindt deze aandrijflijn terug in modellen van Jeep, Peugeot, Fiat, Citroën en ook Lancia. Dat is eveneens het geval bij Ford, Kia en Suzuki.

PHEV: Plug-in hybride

PHEV’s combineren een verbrandingsmotor met een krachtige elektromotor en een grote batterij, oplaadbaar via een stopcontact of laadpaal. De elektrische actieradius varieert meestal tussen 40 en 80 km, en kan bij de nieuwste generaties oplopen tot 100 km en meer. Wanneer de batterij leeg is, neemt de verbrandingsmotor over, waardoor een PHEV geschikt is voor zowel korte als lange ritten. De meeste modellen hebben een benzinemotor, al bieden enkele merken ook nog dieselversies aan.

Voordelen & nadelen: De PHEV is perfect voor gemengd gebruik: volledig elektrisch voor dagelijkse ritten en hybride voor langere afstanden. Dit vraagt wel om regelmatige discipline bij het opladen. Door de grotere batterij zijn PHEV’s meestal zwaarder en duurder dan HEV’s of MHEV’s, en een lege batterij betekent een hoger brandstofverbruik.

Sommige recente modellen beschikken over een batterij van circa 20 kWh, bieden meer dan 100 km elektrische actieradius en ondersteunen snelladen (11 kW AC, 50 kW DC). Daarmee halen ze een totale actieradius van meer dan 1.000 km. Technisch blijft het een PHEV, maar met duidelijk betere prestaties; deze worden vaak aangeduid als Super Hybrids.

Welke merken? Dit is een van de meest voorkomende vormen van hybride aandrijving. Je vindt PHEV’s bij o.a. Audi, Jaguar, Mercedes-Benz, Suzuki en ook Volkswagen.

REEV: Range Extender

Deze technologie maakt 100% elektrisch rijden mogelijk zonder laadstress, ook bekend als range anxiety. REEV’s werken anders dan PHEV’s: de wielen worden altijd door een elektromotor aangedreven, terwijl een kleine verbrandingsmotor fungeert als generator om de batterij bij te laden zodra deze bijna leeg is. Het voertuig kan bovendien aan een gewone laadpaal worden opgeladen. Populair in China, nu is de technologie ook in België beschikbaar.

Voordelen & nadelen: Een REEV biedt altijd een 100% elektrische rijervaring, maar dan zonder laadstress dankzij de generator in de vorm van een verbrandingsmotor. Alleen is het aantal beschikbare modellen beperkt en valt de actieradius doorgaans lager uit dan die van een EV met een grote batterij.

Welke merken? Voorlopig hebben zeer weinig constructeurs de gok gewaagd met een Range Extender. Het merk Leapmotor biedt deze technologie aan, met de C10.

Aarzelt u bij het maken van uw keuze, of het nu gaat om het model, de motorisatie of de leasingformule? Advies op maat nodig?