Hoeveel zal de CO₂-bijdrage op bedrijfswagens kosten in 2026?
In België is elke bedrijfswagen die een werknemer ook privé mag gebruiken onderworpen aan een CO₂-bijdrage, beter bekend als de solidariteitsbijdrage. Deze werd ingevoerd in 2005 en sindsdien stelselmatig aangepast in het kader van de transitie naar een groenere fiscaliteit. Voor 2026 staan opnieuw enkele belangrijke wijzigingen op stapel, met een duidelijke impact op de kostprijs van bedrijfswagens. Van Mossel Autolease zet de belangrijkste veranderingen en hun gevolgen op een rij.
- Gepubliceerd op
- Laatst bijgewerkt op
Een mechanisme gebaseerd op drie parameters
De berekening van de CO₂-bijdrage — in werkelijkheid een sociale bijdrage verschuldigd aan de RSZ — blijft gebaseerd op drie pijlers: de CO₂-uitstoot van het voertuig, het type brandstof en een jaarlijks geïndexeerd coëfficiënt. Dat geldt zowel voor nieuwe als voor tweedehandswagens. Voor voertuigen die besteld zijn vanaf 1 juli 2023 komt daar nog een bijkomend element bij: een vermenigvuldigingsfactor die tot doel heeft de kost van thermische wagens en plug-inhybrides geleidelijk te verhogen.
Welke indexatie?
De formule voor de berekening van de CO₂-bijdrage bevat een jaarlijks geïndexeerd coëfficiënt. Die bedroeg 1,5948 in 2025 en stijgt naar 1,6291 in 2026.
Welke vermenigvuldigingsfactor?
Voor thermische wagens en zowel gewone als oplaadbare hybrides die besteld zijn vanaf 1 juli 2023 (waarbij de bestelbon of het leasingcontract als referentie geldt) wordt een vermenigvuldigingsfactor toegepast om de volledige elektrificatie van het bedrijfswagenpark te stimuleren. Die factor klimt van 2,75 in 2025 naar 4 in 2026.
Hoe wordt de bijdrage berekend voor voertuigen besteld vóór 1 juli 2023?
De berekeningswijze verschilt naargelang de gebruikte brandstof.
Diesel (inclusief plug-inhybride diesel)
Indien de CO₂-waarde gekend is:
[((CO₂ x 9 euro) – 600) / 12] x 1,6291
Indien de CO₂-waarde onbekend is:
[((165 x 9 euro) – 600) / 12] x 1,6291 = 120,15 euro per maand
Benzine (inclusief plug-inhybride benzine en zelfopladende hybrides)
Indien de CO₂-waarde gekend is:
[((CO₂ x 9 euro) – 768) / 12] x (185,85 / 114,08)
Indien de CO₂-waarde onbekend is:
[((182 x 9 euro) – 768) / 12] x (185,85 / 114,08) = 118,11 euro per maand
CNG/LPG
[((CO₂ x 9 euro) – 990) / 12] x 1,6291
Nuluitstoot (elektrisch, waterstof)
Voor elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof wordt enkel de minimale bijdrage toegepast. Vanaf 1 januari 2026 bedraagt die 33,93 euro per maand. Indien het theoretisch berekende bedrag lager uitvalt, blijft deze minimumgrens automatisch van toepassing.
Hoe wordt de bijdrage berekend voor voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023?
De hierboven vermelde formules blijven van toepassing, maar worden vermenigvuldigd met 4.
Diesel (inclusief plug-inhybride diesel)
Indien de CO₂-waarde gekend is:
[((CO₂ x 9 euro) – 600) / 12] x 1,6291 x 4
Indien de CO₂-waarde onbekend is:
[((165 x 9 euro) – 600) / 12] x 1,6291 x 4 = 480,59 euro per maand
Benzine (inclusief plug-inhybride benzine en zelfopladende hybrides)
Indien de CO₂-waarde gekend is:
[((CO₂ x 9 euro) – 768) / 12] x 1,6291 x 4
Indien de CO₂-waarde onbekend is:
[((182 x 9 euro) – 768) / 12] x 1,6291 x 4 = 472,44 euro per maand
CNG/LPG
[((CO₂ x 9 euro) – 990) / 12] x 1,6291 x 4
Nuluitstoot (elektrisch, waterstof)
Voor voertuigen zonder uitstoot die besteld zijn vanaf 1 juli 2023 bedraagt de minimale bijdrage in 2026 42,34 euro per maand. Indien het resultaat van de berekening lager uitvalt, blijft dit minimumbedrag automatisch van toepassing.
Welke CO₂-waarde toepassen?
Afhankelijk van de technische documenten van het voertuig kan de werkgever met meerdere waarden worden geconfronteerd. Wanneer enkel de NEDC-waarde beschikbaar is, moet die worden gebruikt. Staat enkel de WLTP-waarde op het certificaat, dan is die automatisch van toepassing. Wanneer beide waarden beschikbaar zijn, mag de werkgever de voor hem meest gunstige waarde kiezen.
Voorbeelden
Een werkgever stelt een Audi A3 Sportback 1.0 30 TFSI ter beschikking van een werknemer. Deze benzinewagen, besteld vóór 1 juli 2023, stoot 127 g/km CO₂ uit. In 2026 bedraagt de CO₂-bijdrage:
[(127 x 9 euro) – 600] / 12 x 1,6291 = 73,72 euro per maand.
Wordt diezelfde Audi A3 Sportback besteld na 1 juli 2023, dan bedraagt de solidariteitsbijdrage in 2026:
[(127 x 9 euro) – 600] / 12 x 1,6291 x 4 = 294,87 euro per maand.
Voor een Renault Symbioz 1.6 E-Tech, een zelfopladende hybride van 145 pk (105 g/km), besteld na 1 juli 2023, wordt de CO₂-bijdrage in 2026 vastgesteld op:
[((105 x 9 euro) – 768) / 12] x 1,6291 x 4 = 96,12 euro per maand.
Opmerking: alle plug-inhybrides (maximaal 50 g CO₂) vallen door hun lage uitstoot onder de minimale solidariteitsbijdrage. Hetzelfde geldt voor dieselwagens met maximaal 75 g CO₂, benzinewagens met maximaal 93 g CO₂ en LPG/CNG-wagens met maximaal 118 g CO₂-uitstoot.
Ons advies
Verlies geen tijd met het zelf berekenen van de CO₂-bijdrage. De experts van Van Mossel Autolease berekenen die graag correct en transparant voor u.