Voordeel van alle aard (VAA): hoeveel zal uw bedrijfswagen kosten in 2026?

Het voordeel van alle aard (VAA), verbonden is aan het privégebruik van een bedrijfswagen, is een belangrijk fiscaal gegeven voor werknemers en -gevers. Voor 2026 veranderen de berekeningsparameters lichtjes, onder meer door de jaarlijkse actualisering van de CO₂-referentiewaarden. Deze aanpassing blijft niet zonder gevolgen voor gebruikers van voertuigen met verbrandingsmotor. Van Mossel Autolease geeft meer uitleg.

Gepubliceerd op

CO₂-referentiewaarden opnieuw lager

Zoals elk jaar heeft de fiscus de CO₂-referentiewaarden herzien die worden gebruikt bij de berekening van het VAA. Voor 2026 dalen deze opnieuw. De referentie voor wagens op benzine, LPG en aardgas (CNG) gaat van 71 naar 70 g/km, terwijl die voor dieselwagens van 59 naar 58 g/km zakt.

Hoewel beperkt, heeft deze daling een directe impact op de berekening van het VAA: hoe groter het verschil tussen de werkelijke uitstoot van het voertuig en de referentiewaarde, hoe hoger het VAA. Dat betekent dat de meeste auto’s met verbrandingsmotoren hun belastbaar voordeel licht zien stijgen in 2026.

EV’s en waterstofvoertuigen vallen buiten deze logica. Hun fiscale situatie blijft ongewijzigd.

Ter herinnering: zelfstandigen die onder de personenbelasting vallen [LINK NAAR TEKST OVER Fiscaliteit PHEV zelfstandigen] zijn niet onderworpen aan dit VAA.

Een hogere VAA betekent evenwel niet dat de vermindering van het nettoloon evenredig is. Alleen de extra bedrijfsvoorheffing op dit voordeel oefent daar een invloed op uit.

Ook belangrijk: de berekeningsmethode blijft ongewijzigd, ongeacht of het om een nieuwe wagen (van stock of niet) dan wel om een tweedehands model gaat.

Berekeningsformules VAA 2026

Het VAA wordt nog steeds berekend op basis van de cataloguswaarde, CO₂-uitstoot en leeftijdscoëfficiënt van het voertuig. Concreet wordt het VAA bepaald met de volgende formules:

Dieselwagens

Cataloguswaarde × [5,5 + ((CO₂ − 58) × 0,1)]% × 6/7 ​× leeftijdscoëfficiënt

Benzine-, LPG- en aardgaswagens (inclusief niet-oplaadbare hybrides)

Cataloguswaarde × [5,5 + ((CO₂ − 70) × 0,1)]% × 6/7 × leeftijdscoëfficiënt 

Elektrische wagens, waterstof en oplaadbare hybrides

Cataloguswaarde × 4% × 6/7 ​× leeftijdscoëfficiënt 

Welke cataloguswaarde?

De cataloguswaarde omvat de btw en opties, zonder rekening te houden met eventuele commerciële kortingen.

Leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

De leeftijd van het voertuig wordt verwerkt via een afschrijvingscoëfficiënt, gebaseerd op de datum van eerste inschrijving:

  • 0–12 maanden: 100%

  • 13–24 maanden: 94%

  • 25–36 maanden: 88%

  • 37–48 maanden: 82%

  • 49–60 maanden: 76%

  • 60 maanden: 70% (minimum)

Dit mechanisme verlaagt het VAA geleidelijk in de tijd, maar nooit onder de minimumgrens.

Enkele voorbeelden

Een elektrische Renault 4 E-Tech (0 g CO₂) met een cataloguswaarde van 31.000 euro wordt ingeschreven in februari 2026. VAA-formule:

31.000 × 4% × 6/7 ​× 1 = € 1.062,86/jaar 🡪 Dit is dus het minimum VAA dat wordt toegepast.

Een Mercedes-Benz CLA 180 Business Line (benzine – 118 g CO₂) met een cataloguswaarde van 48.800 euro, ingeschreven in januari 2026. VAA-formule:

  1. × [5,5 + ((118 − 70) × 0,1)] % × 6/7 ​× 1 = 4.308,34 euro/jaar ≈ 359,03 euro/maand

Werd dezelfde Mercedes-Benz CLA in november 2025 ingeschreven, dan bedraagt het VAA vanaf november 2026 (leeftijdscoëfficiënt 94%):

48.800 × [5,5 + ((118 – 70) × 0,1)] % × 6/7 × 0,94 = 4.049,84 euro/jaar ≈ 337,49 euro/maand

Minimale VAA

Het minimum-VAA voor 2026 is nog niet bekend, maar zal wel geïndexeerd worden. Ter referentie: in 2025 bedroeg dit minimum 1.650 euro/jaar, ook als de berekening lager uitviel.

Geen tijd verliezen

Te ingewikkeld allemaal? Weet dat de experts van Van Mossel Autolease u met veel plezier helpen met de berekening van het VAA van de wagen van uw dromen. Aarzel niet om contact op te nemen.