Laatste oproep voor plug-inhybrides: de fiscale klok tikt…

Plug-inhybrides die in 2026 worden besteld, verliezen al hun fiscale voordelen. Of het nu om nieuwe of tweedehandswagens gaat, maakt geen verschil: vanaf dan zijn PHEV’s die door bedrijven worden aangekocht niet langer aftrekbaar. Ondernemingen hebben dus nog maar enkele weken om in actie te schieten.

Gepubliceerd op
Laatst bijgewerkt op

2025, het laatste jaar met fiscaal voordeel

De plug-inhybride – jarenlang gezien als de ideale tussenstap tussen rijden op benzine en een 100% elektrische aandrijving – beleeft zijn laatste fiscale hoogdagen. Voor elke bestelling geplaatst vanaf 1 januari 2026 geldt dat bedrijven geen kosten meer kunnen aftrekken die verband houden met een PHEV, ongeacht of het om een nieuwe of een tweedehandswagen gaat.

Deze hervorming maakt een einde aan de overgangsregeling die bedoeld was om de stap naar 100% elektrisch rijden te vergemakkelijken. Daardoor wordt het najaar van 2025 een beslissende periode voor ondernemingen die nog overwegen om plug-inhybrides in hun vloot te integreren.

Fiscale aftrekbaarheid in vrije val

Niet de leveringsdatum, maar de besteldatum bepaalt welk fiscaal regime van toepassing is. De afbouw van de aftrekbaarheid geldt bovendien niet enkel voor de aankoop- of leasingkosten, maar ook voor elektriciteit en brandstof.

Voor een PHEV besteld vóór 31 december 2025 en geleverd in 2025, geldt:

  • 2025: 75% aftrekbaar voor de wagen en elektriciteit, 50% voor brandstof

  • 2026: 50% voor alles

  • 2027: 25% voor alles

  • 2028: 0% voor alles

Voor een PHEV besteld vóór 31 december 2025 maar geleverd in 2026, geldt:

  • 2026: 50% voor alles

  • 2027: 25% voor alles

  • 2028: 0% voor alles

Voor alle bestellingen vanaf 1 januari 2026 verdwijnt de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides volledig.

CO₂-bijdrage in stijgende lijn

Tegelijk stijgt de CO₂-solidariteitsbijdrage (RSZ) jaar na jaar:

  • x2,75 in 2025,

  • x4 in 2026,

  • x5,5 vanaf 2027, bovenop de jaarlijkse indexering.

Voor PHEV’s besteld in 2026 betekent dit meteen een CO₂-bijdrage  die 5,5 keer hoger ligt.

Nu handelen!

Dit strakke tijdschema dwingt bedrijven om snel te reageren door vóór het einde van 2025 voor stockwagens of jonge tweedehandswagens te kiezen.Fleetmanagers en/of bestuurders van bedrijfswagens kunnen terecht in een Van Mossel-showroom of Van Mossel Used Car Center om te profiteren van de beste voorwaarden.

Waarom een PHEV in 2025 nog steeds zin heeft

Ondanks de afbouw van de fiscale voordelen blijft de PHEV in 2025 enkele sterke troeven bieden voor bedrijven:

  • Beperkt voordeel alle aard (VAA) dankzij lage emissies

  • Lage CO₂-bijdrage, zeker nog in 2025

  • Veelzijdigheid: elektrisch in de stad, thermisch op lange afstanden

  • Ideale tussenoplossing voor bestuurders die nog niet klaar zijn voor 100% elektrisch rijden

Voor ondernemingen die nog twijfelen, is 2025 het laatste fiscaal rendabele venster voor de plug-inhybride.

Samengevat

  • Vanaf 2026 is geen enkele PHEV — nieuw of tweedehands — nog fiscaal aftrekbaar

  • De CO₂-bijdragen stijgen verder, waardoor hybride vlootwagens financieel onaantrekkelijk worden

  • De klok tikt: fleetmanagers hebben nog maar enkele weken om te handelen.Dat kan door: