Anticiperen om te besparen: vzw’s en de nieuwe autotaks in 2026

Vanaf 1 januari 2026 krijgen vzw’s te maken met een nieuwe belasting van 25% op het niet-aftrekbare deel van hun autokosten. Een maatregel die wat onder de radar is gebleven, maar waarvan de impact best snel wordt ingeschat: alleen bestellingen of leasingcontracten die vóór 2026 worden ondertekend, blijven vrijgesteld. Met andere woorden: vóór eind 2025 handelen, is de beste tip die de teams van Van Mossel Westlease kunnen geven om deze nieuwe fiscale last voor meerdere jaren te vermijden.

Gepubliceerd op
Laatst bijgewerkt op

Waarom vzw’s nu ook worden getroffen

Vzw’s betalen normaal geen vennootschapsbelasting maar rechtspersonenbelasting, die wordt berekend op hun vermogen en niet op hun winst. Tot vandaag hadden met autokosten — of het nu benzine-, diesel-, hybride- of volledig elektrische voertuigen betreft — geen fiscale impact. Vanaf 2026 verandert dat: het niet-aftrekbare deel van deze kosten wordt belast aan 25%. Daarmee wordt het fiscale kader voor vzw’s dichter bij dat van bedrijven gebracht.

Welke voertuigen en kosten worden geviseerd?

De maatregel geldt voor de meeste voertuigen die door vzw’s worden gebruikt:

  • personenwagens

  • voertuigen voor gemengd gebruik (personen/goederen)

  • minibussen (tot acht plaatsen)

  • lichte bedrijfswagens die fiscaal als personenwagens worden beschouwd

Welke kosten worden belast aan 25%? Praktisch alles: brandstof, laadkosten, onderhoud, verzekering, leasing, banden enzovoort.

Wanneer en hoe wordt deze nieuwe belasting toegepast?

1. Wagens besteld of geleaset vóór 31 december 2025

Goed nieuws: op deze voertuigen is de taks gedurende de volledige contractduur niet van toepassing. Dit is dus hét moment om de toekomstige mobiliteitsnoden van uw vzw in te schatten. De datum van de bestelling of de ondertekening van het leasingcontract is bepalend, niet de leveringsdatum.

2. Thermische of hybride voertuigen besteld vanaf 2026

Alle niet-aftrekbare kosten die verbonden zijn aan deze voertuigen (brandstof, onderhoud, leasing enz.) worden belast aan 25%.

3. Elektrische voertuigen besteld vanaf 2026

Voor wagens zonder uitstoot die in 2026 worden besteld of geleaset, geldt deze belasting nog niet. Hun kosten blijven dat jaar volledig aftrekbaar, en dat gunstige regime blijft behouden gedurende de volledige looptijd van het contract. Maar vanaf 2027 wordt de fiscaliteit geleidelijk zwaarder.

4. Elektrische voertuigen besteld vanaf 2027

De belasting wordt stapsgewijs ingevoerd afhankelijk van het aankoopjaar:

  • 2027: 5% van de kosten belast aan 25%

  • 2028: 10%

  • 2029: 17,5%

  • 2030: 25%

  • 2031 en later: 32,5%

Deze percentages blijven gelden gedurende de volledige levensduur of contractperiode van het voertuig.

Overige bijdragen die ongewijzigd blijven

  • De CO₂-bijdrage blijft van toepassing op alle bedrijfswagens binnen een vzw.

  • Medewerkers die met een wagen van de vzw rijden, blijven belast op het voordeel alle aard (VAA).

  • De werkgeversbijdrage (17% of 40% afhankelijk van brandstof- of laadkaart) valt voortaan eveneens onder de nieuwe belasting van 25%.

Anticiperen is besparen

Deze hervorming, voortvloeiend uit de wet van 25 november 2021 over de vergroening van mobiliteit, moet de overstap naar een duurzamer wagenpark stimuleren. Maar voor vzw’s betekent ze ook een heel concreet budgettair risico. Door nog vóór eind 2025 te bestellen — ook elektrische voertuigen — kunnen vzw’s hun huidige fiscale regime behouden en de nieuwe autotaks vermijden.

Kort samengevat: wie vandaag anticipeert, voorkomt morgen extra belastingen.

Beheert u een vzw en wordt u door deze nieuwe maatregel getroffen? Neem gerust contact op met één van de experten van Van Mossel Westlease. Zij begeleiden u graag door deze fiscale veranderingen.